In ons land is er een zelfisolatieregime ingevoerd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De kosten van de genomen maatregelen schokten de zakenwereld, die gedwongen werd zich snel te reorganiseren naar een afgelegen model van werken en naar internet te verhuizen. Het is duidelijk dat niet iedereen hier klaar voor was, en de eigenaardigheden van andere industrieën lieten velen gewoon niet de mogelijkheid beseffen van volledig online functioneren. IT-bedrijven, inclusief internetbureaus, konden zich vanwege de specifieke kenmerken van hun activiteiten gemakkelijk aanpassen aan werken op afstand en verlieten hun kantoren zonder veel stress, terwijl ze de productieketens van hun producten in stand hielden. Maar de overgrote meerderheid van de bureauklanten zijn vertegenwoordigers van het B2B-segment, die momenteel snel de kosten verlagen. En het eerste waar ze in een crisis het vaakst op besparen, is marketing. Hoe heeft de pandemie het werk en de projecten beïnvloed? Is de verkoop van iedereen gedaald? Wat de meeste bedrijven deden om het maximale aantal klanten te behouden Bij het onderzoek waren 4511 mensen betrokken. Het totale aantal mannen is 62%, vrouwen – 38%. Onder hen waren specialisten die in interne teams werkten (49%), bureaus (31%) en freelancers (20%). Volgens het type specialisatie zijn de respondenten onderverdeeld in profielen als:
Het competentieniveau van de deelnemers werd vertegenwoordigd door de volgende categorieën:
De respondenten waren voor het grootste deel behoorlijk ervaren vertegenwoordigers van de branche, met een werkervaring van één tot tien jaar of meer. Hoeveel specialisten werden ontslagen De peiling bracht een kleine mate van bezuinigingen aan het licht in de industrie. De meeste bedrijven (60%) behielden al hun medewerkers en gaven aan dat ze niet van plan waren om hun personeelsbestand in te krimpen. Ongeveer een kwart heeft nog wat personeelsverlies geleden en 8% zal afscheid nemen van een aantal van hun werknemers als de situatie zich in de nabije toekomst niet begint te stabiliseren. Hoe zit het met salarissen De loonsverlaging had invloed op 40% van de respondenten. Nog eens 9% zei dat hun bedrijven van plan zijn de salarissen binnenkort te verlagen. Zo bleef bij de helft van de bedrijven het loonpeil op hetzelfde niveau. Is alles afgelegen Als onderdeel van het zelfisolatieregime kregen alle bedrijven het advies hun activiteiten in het veld tijdelijk te staken en, indien mogelijk, over te schakelen op een bedrijfsmodus op afstand. Het grootste deel van de digitale industrie reageerde hier snel op. Zo meldde 64% van de respondenten dat ze vanuit huis begonnen te werken. Tegelijkertijd zei 18% dat ze eerder op afstand hadden gewerkt en 12% gaf aan dat werknemers in hun bedrijf altijd kozen waar het voor hen het handigst was om te werken. En slechts 8% van de internetmarketeers blijft op kantoor werken, ondanks onbetaalbare aanbevelingen. Over klantverloop en dalende verkopen 46% van de respondenten zei dat ze een aantal van hun klanten hadden verloren. Voor 20% is er niets veranderd en 12% van de respondenten zei dat ze in de huidige situatie zelfs nieuwe klanten wisten te werven. 22% vond het moeilijk om een antwoord te geven, daarbij verwijzend naar het feit dat ze geen informatie over klanten hebben. Als het gaat om terugval in online verkopen, meldt de helft van de respondenten een daling van hun projecten. Tegelijkertijd beoordeelde 26% het als significant en 27% beschouwt het als klein. Het is merkwaardig dat voor 18% van de respondenten de verkoop zelfs is gestegen, maar voor 13% heeft de huidige crisis hier niets aan veranderd. Wat ze deden om klanten te behouden Onder de acties die in de bedrijven van de respondenten zijn uitgevoerd om het maximale aantal van hun klanten te behouden, werden opgemerkt:
Сonclusies De huidige crisis heeft ongetwijfeld een aanzienlijke impact gehad op de internetmarketingindustrie. Het kan echter niet kritiek worden genoemd. Voor marketeers wordt de verlaging van de budgetten voor promotie tot op zekere hoogte gecompenseerd door de noodzaak voor een bedrijf om nog steeds in het netwerk te opereren, omdat het nu geen andere promotiekanalen heeft. Daarom zag een deel van de respondenten een omzetstijging en een kleine instroom van nieuwe klanten. Maar toch gaat het over het algemeen niet goed met zakenmensen, dus iedereen die online promotiediensten aanbiedt, moet zich zoveel mogelijk aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Het is noodzakelijk om alle mogelijke maatregelen te nemen om de huidige klanten te behouden om het hoofd boven water te houden, snel terug te keren naar de indicatoren van voor de crisis en hun ontwikkeling voort te zetten. Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |